Pojkar Läser

Efter fler och fler alarmerande reportage och forskningsresultat som visar att barn, framför allt pojkar, läser sämre kände barnbibliotekarierna på Värnamo Stadsbibliotek att något borde göras. Likaså har vi observerat att ju äldre pojkarna blir desto mindre är de på biblioteket samt lånar mindre böcker. Påverkar vi inte barnen nu kommer de inte till biblioteken när de växer upp. Samtidigt blev bibliotekets barnbibliotekarier kontaktade av kommunens språk-, läs- och skrivutvecklare som gärna ville starta upp ett projekt inom temat läsning. Det bestämdes att vi tillsammans skulle fokusera på pojkarna i kommunen och så uppkom ”Pojkar Läser”.

Projektet är ett samarbete mellan Värnamo Kommun och Länsbibliotek Jönköping.
Målet med vårt projektet är att försöka vända på trenden att pojkar läser mindre och sämre samt försöka öka fritidsläsningen och läsförståelsen.



tisdag 30 juli 2013

Andra kommuner som får upp ögonen för projektet

I förra veckan fick jag ett mejl från en annan kommun där bibliotekarier sett "Pojkar Läser" och var nyfikna på hur projektet ser ut.

Frågorna som kanske säkert andra bloggbesökare också funderar på var i detta fall dessa:

Vilken åldersgrupp vänder sig projektet till?
Hur väljer ni ut klasserna som får vara med i projektet?
Får pojkarna några gåvoböcker?
Hur har ni tänkt att utvärdera? Gör ni lästest- eller läsvaneundersökningar med klasserna före och efter projekttidens slut?
Får inte flickorna delta alls i författarbesöken och boksamtalen. Vad gör de i så fall under tiden?



Det (långa) svaret blev följande

Projektet riktar sig till låg- och mellanstadiet i Värnamo Kommuns skolor. Vi valde just dessa grupper för vi tror att det finns störst chans att påverka där samt att vi sett att utlånen och biblioteksbesöken minskar mellan klass 3 och klass 5, speciellt hos pojkarna. Så vi gjorde så att vi från biblioteket gick ut med informationsfoldrar till alla skolor och även specifika utskick till rektorerna, med projektets idé samt att vi sökte 8 stycken frivilliga fokusklasser. Mycket mer än så behövde vi faktiskt inte göra, intresseanmälningarna började genast trilla in. Vi hade även bett lärarna att kort formulera varför just de skulle behöva vara med i projektet.

I maj hade vi även vårt startskott för projektet genom föreläsning med Johan Unenge där vi även informerade om att vi sökte just fokusklasser att arbeta i. När anmälningstiden för fokusklasserna gått ut hade vi fått över 30 stycken anmälningar, vilket verkligen var över förväntan! Men eftersom vi vill ha kvalité på arbetet och bara är 8 bibliotekarier som ska jobba med detta blev det en stor sållning. Men tanken att projektet ska sprida sig ute på skolorna påverkade detta urvalet av klasser och likaså hur våra biblioteksfilialer ligger. Varje skolbibliotekarier som jobbar på filialerna i kommunen (5st) fick välja varsin klass på de skolor där de jobbar eller i närheten. Likaså valdes tre klasser inom Värnamo tätort ut.
I valet tittade vi mycket på lärarnas motiveringar om varför just de skulle vilja vara med.
En stor fördel med att låta lärarna anmäla sig själva till projektet är för att vi bibliotekarier då vet att de är genuint intresserade och vill fullfölja projektet.  

Så under hösten 2013 till och med vårterminen 2014 kommer bibliotekarier jobba ute i 8 fokusklasser. Vi var även noga med att poängterar att det kommer krävas extra tid för läraren att själv utföra uppgifter, men bibliotekarien finns ju där som ett stöd under hela projektet. Under projektet när vi jobbar med fokusklasserna finns det två planeringar som kompletterar varandra. En för oss bibliotekarier som vi använder i fokusklassen och en för läraren som har sin planering som hon gör när bibliotekarien inte är där. Alla bibliotekarier jobbar utifrån samma planering för att vi ska kunna utvärdera vårt arbete på goda grunder.
För att få så goda resultat som möjligt visste vi att det kommer krävas ganska mycket tid i klasserna och bibliotekarien kommer träffa sin fokusklass två gånger i månaden, allt ifrån 1-3 timmar varje gång. Men även under tiden när bibliotekarien inte är i klassen pågår projektet som läraren då ”håller i”.

När arbetet med fokusklasserna startar nu med höstterminen får pojkarna varsin läsdagbok att fylla i under projektets gång. Till våren ska klasserna få önska en författare och då hoppas vi kunna ge pojkarna varsin bok som författaren skrivit. Nu till hösten får fokusklasserna besök av Torsten Bengtsson, en författare som vi bibliotekarier valt ut, men eftersom vi har begränsad budget är det roligare för pojkarna att få en bok av en författare de själva valt till våren.

Som ni kan se på vår planering här på bloggen, kommer bibliotekarien jobba enskilt med pojkarna ibland utanför klassen och ibland är hela klassen med, som vid författarbesök tillexempel. När vi plockar ut pojkarna har läraren ansvaret för flickorna, kanske vill de då låta dem läsa ur boksamtalsböckerna, eller så har de vanligt skolarbete. Detta är ju något som läraren får beräkna, något som de troligtvis redan gjort då frågan inte kommit upp. Men så har vi även jobbat innan, att man tar ut smågrupper från klassen och att resten av klassen jobbar på som vanligt och det brukar fungerar fint.  

Under höstterminens början kommer vi göra en undersökning hos pojkarna, hur ser de på läsning idag och böcker m.m. Och fram till slutet på vårterminen 2014 gör vi detta regelbundet, förhoppningsvis kan vi se en förändring. En forskare från Högskolan i Jönköping kommer dels hålla i detta och även skriva en artikel när vi kommit en bit på vägen.






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar