Pojkar Läser

Efter fler och fler alarmerande reportage och forskningsresultat som visar att barn, framför allt pojkar, läser sämre kände barnbibliotekarierna på Värnamo Stadsbibliotek att något borde göras. Likaså har vi observerat att ju äldre pojkarna blir desto mindre är de på biblioteket samt lånar mindre böcker. Påverkar vi inte barnen nu kommer de inte till biblioteken när de växer upp. Samtidigt blev bibliotekets barnbibliotekarier kontaktade av kommunens språk-, läs- och skrivutvecklare som gärna ville starta upp ett projekt inom temat läsning. Det bestämdes att vi tillsammans skulle fokusera på pojkarna i kommunen och så uppkom ”Pojkar Läser”.

Projektet är ett samarbete mellan Värnamo Kommun och Länsbibliotek Jönköping.
Målet med vårt projektet är att försöka vända på trenden att pojkar läser mindre och sämre samt försöka öka fritidsläsningen och läsförståelsen.



torsdag 11 juli 2013

Höstens planering

För hösten blir det två olika planeringar att följa, dels en för lärarna i projektetet och dels en för bibliotekarierna. De båda planeringarna går omlott och kompletterar varandra. Oftast träffar bibliotekarien sin fokusklass två gånger i månaden och läraren följer sin planering när bibliotekarien inte är där.

Utöver planeringen kommer bibliotekarien även medverka vid ett föräldramöte för att informera föräldrarna om projektet. Vi kommer även blogga om vad som händer i fokusklasserna, så att ni kan följa vårt arbete!

Under hösten kommer klasserna även delta i en klasstävling. Varje klass kommer få varsin ritad trädstam till sitt klassrum som de har hösten på sig att fylla med löv. När varje barn läst klart en bok får de ett löv att fylla i boktitel och namn på för att sedan sätta upp det på trädet. I december ser vi vilken klass som har flest löv på sitt träd och får något extra vid avslutningen.

Planeringen för hösten ser ut som följande:

Bibliotekarien
Augusti: 
1.       Tipsar om en högläsningsbok till läraren som läraren och bibliotekarien läser högt ur för hela klassen under höstterminen.
2.       Intro till klassen och pojkarna, lära känna varandra. Presenterar klasstävlingen.
September
1.       Biblioteksbesök för hela klassen. Bokprat av boksamtalsböcker.
2.       E-böcker, vad är det och hur gör man? För pojkarna.
Oktober
1.       Högläsning ut högläsningsboken för hela klassen. Eleverna ritar en person ut boken och motiverar valet.
2.       Bokprat i helklass inför författarbesöket. Förbered frågor att ställa till författaren.
November
1.       Boksamtal avslutning, eleverna redovisar sina böcker i smågrupper.
2.       Författarbesök av Torsten Bengtsson under v.48. Författaren besöker varje klass. (Stäm av, vilken författare vill klasserna ha till våren)
December
1.       Skrivarverkstad, bibliotekarien läser ur högläsningsbok/novell i helklass. Eleverna skriver valfri fortsättning.
2.       Julbokprat och bokbingo för pojkarna
3.       Avslutar lästävlingen - vem vann med flest löv?

Utöver: Föräldramöte och klasstävling
 _____________________________________________________________ 

Läraren
Augusti
1.       Får tips om högläsningsbok och väljer en.
2.       Berättar för eleverna om projektet. Intro till klasstävlingen. Läser stycke ut högläsningsboken.
September
1.       Biblioteksbesök med hela klassen. Eleverna väljer varsin bok till boksamtalen utifrån bibliotekariens bokprat. Cirka 3-5 titlar beroende på klasstorlek.
2.       Läs böckerna som är till boksamtalen. Ett förslag är att lärare och elever läser tillsammans i samma takt och sedan diskuterar i smågrupper vad som hänt. Ett annat alternativ är att eleverna läser hemma och för loggbok.
Oktober
1.       Gör tidningar om författaren Torsten Bengtsson. Leta efter fakta i smågrupper. Finns det tillgång till dator används dessa, annars skickar bibliotekarien ut fakta som eleverna kan plocka ifrån.
2.       Workshop, Boksamtalskurs för lärarna
November
1.       Boksamtal avslutning. Eleverna redovisar i smågrupper för varandra vad de läst och vad boken handlar om.
2.       Författarbesök av Torsten Bengtsson, som besöker varje klass.
December
1.       Eleverna fortsätter att skriva på sina berättelser som de påbörjade med bibliotekarien. Rita en framsida och bilder till berättelsen.
2.       Avslutning av lästävling.

Utöver: Föräldramöte och klasstävling


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar